Co by dítě mělo zvládnout při nástupu do MŠ

Milí rodiče, blíží se čas nástupu Vašeho dítěte do mateřské školy a je přirozené, že si kladete otázky, co všechno by už mělo zvládnout. Chceme Vás ujistit, že nejdůležitější je, aby se u nás Vaše dítě cítilo dobře. Nečekáme, že bude umět všechno dokonale, ale pokud zvládne některé základní věci, usnadní to adaptaci jemu i nám. Tento seznam je spíše orientační a má Vám pomoci zaměřit se na oblasti, které můžete s dítětem trénovat. Důležitá je především Vaše podpora a klidný přístup.

  • Jídlo a pití: Mělo by umět jíst samo lžící a pít z hrnečku (děti od 4,5 let vedeme k používání příboru – nůž + vidlička). Nemusí sníst všechno, ale mělo by být schopné se obsloužit u stolu (donést si hrníček a tácek). Je vhodné začínat s menšími porcemi a ocenit, že dítě porci snědlo (např. kousek chleba s pomazánkou…).
  • Hygiena: Mělo by zvládnout jít samostatně na toaletu a umýt si ruce. Důležité je, aby nemělo plenky. Toaletní papír by mělo dítě samostatně umět použít od 4 let.
  • Oblékání: Nemusí se umět obléknout zcela samo, ale je dobré, když se snaží a zvládne si svléknout kalhoty nebo tričko, obout boty. Mělo by vědět, kde má své oblečení a jak si ho obléct.
  • Úklid: Učíme děti uklízet si po sobě samostatně hračky. Budeme rádi, když už na to bude alespoň trochu zvyklé.
  • Bez dudlíku: Pro zdravý vývoj řeči a zubů dítě nemůže před nástupem do mateřské školy používat dudlík.
  • Základní komunikace: Mělo by se dorozumět, co chce a co nechce. Mělo by rozumět jednoduchým pokynům učitele a respektovat jej jako dospělého.
  • Krátké odloučení: Mělo by být zvyklé na krátké odloučení od rodičů a dokázat se vyrovnat s tím, že rodič odejde a zase se vrátí.
  • Chůze na procházce: Mělo by být schopno ujít určitou vzdálenost na procházce. Připravujeme pro děti aktivity i venku a je důležité, aby se mohly plnohodnotně zapojit.
  • Znát své jméno: Mělo by znát své jméno a nejlépe i příjmení.
  • Schopnost vydržet u činnosti: Nemusí to být dlouho, ale je dobře, když dokáže chvíli zaměřit pozornost na hru nebo jednoduchou aktivitu.